Διαχρονικά, στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρουσιάζονται
αρκετές παθογένειες, κοινώς αποδεκτές, που πηγάζουν από την έλλειψη μιας
σύγχρονης και ανταγωνιστικής ποιότητας της παρεχόμενης γνώσης, του
διδακτικού προσωπικού αλλά και της διδασκαλίας. Πολλές είναι οι
περιπτώσεις καθηγητικών αυθαιρεσιών και προβληματικών διαλέξεων, ενώ
φαινόμενα κακοδιαχείρισης και αδιαφάνειας των οικονομικών πόρων κατά τον
παρελθόν, σε συνδυασμό με την ελλειπή υλικοτεχνική υποδομή, καθιστούν
τα πανεπιστήμια αδύναμα να ανταποκριθούν πλήρως στο ρόλο τους ως ανώτατα
εκπαιδευτικά ιδρύματα. Αναμφίβολα, λοιπόν, είναι επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής ενός οργανωμένου σχεδίου αξιολόγησης για τον εντοπισμό των όποιων προβλημάτων δημιουργούνται κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Πάγια θέση μας και διεκδίκηση, ως ΠΑΣΠ ΕΜΠ, αποτελεί η σύσταση και,
τελικά, η εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης εντός των πανεπιστημίων,
το οποίο, ωστόσο, θα δομηθεί με καθαρά ακαδημαϊκά κριτήρια. Σε πρώτο στάδιο, η αξιολόγηση θα περιορίζεται στα πλαίσια του εκάστοτε ιδρύματος ή τμήματος, με τους φοιτητές να λαμβάνουν ενεργό ρόλο συμπληρώνοντας ερωτηματολόγια αναφορικά με μαθήματα και εκπαιδευτικό προσωπικό,
ή ακόμα και συμμετέχοντας στα όργανα συνδιοίκησης, με αυξημένη
εκπροσώπηση. Φυσικά, θα πρέπει να υπάρξει η υπευθυνότητα και η ωριμότητα
των φοιτητών κατά τη συμμετοχή σε οποιαδήποτε δυνατότητα αξιολόγησης,
ώστε τα αποτελέσματα να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Σε
δεύτερο στάδιο, η αξιολόγηση θα πρέπει να διενεργείται και από σώμα
αξιολογητών εκτός του αξιολογούμενου ιδρύματος, το οποίο και θα
απαρτίζουν ακαδημαϊκά αναγνωρισμένα πρόσωπα που θα προτείνονται από τον ανεξάρτητο φορέα που θα συντονίζει και θα εποπτεύει τη διαδικασία συνολικά.
Σε μία προσπάθεια ισχυροποίησης ενός, ουσιαστικά, ανύπαρκτου θεσμού
αξιολόγησης στη σχολή των Χημικών Μηχανικών, στάλθηκαν e-mail σε όλους τους φοιτητές της σχολής, για ηλεκτρονική υποβολή ερωτηματολογίων, τα οποία πράγματι
θα διευκολύνουν τους φοιτητές και συνολικά τη διαδικασία της
αξιολόγησης.
Ένας τέτοιος προσανατολισμός μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους, δίχως,
ωστόσο, να εθελοτυφλούμε πως θα είναι απαραίτητα και αποδοτικός. Κρίνουμε αναγκαίο, καταρχάς, τα ερωτηματολόγια αυτά να λαμβάνονται υπόψιν κατά τη λήψη αποφάσεων εκ μέρους των οργάνων της σχολής, αλλά και επιπλέον να συνοδεύονται από εξωτερικές αξιολογήσεις ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων
προσώπων, σύμφωνα και με την πάγια διεκδίκηση μας. Με τον τρόπο αυτό,
συνιστάται η βάση για την από κοινού αντιμετώπιση των προβλημάτων που
είτε προϋπάρχουν, είτε δημιουργούνται κατά την εκπαιδευτική διαδικασία,
με μοναδικό σκοπό την βελτίωση της καθημερινότητας των φοιτητών αλλά και
φυσικά την αναβάθμιση του παρεχόμενου σε αυτούς επιπέδου σπουδών.
Επειδή, όμως, ένα βήμα δεν αρκεί...
...ας ενώσουμε τις φωνές μας, μακριά από ταμπού και μικροπολιτικά παιχνίδια,...
...για ένα Πανεπιστήμιο που μας αξίζει!
ΠΑΣΠ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠ